Veranderingen in het team
Gezien het grote aantal kaarten voor Hilde, weten de meeste mensen al dat zij ernstig ziek is en niet zal terugkeren in onze praktijk. Zij heeft 40 jaar met hart en ziel voor onze huisartsenpraktijk gewerkt en is jarenlang het vaste aanspreekpunt geweest, degene die bijna altijd precies wist welke medicatie iemand had en met een persoonlijk gesprekje of haar aanstekelijke lach net even “dat extra” gaf. We missen haar persoonlijkheid en inzet enorm en hopen van harte dat zij nog wat tijd met haar gezin en die haar dierbaar zijn mag krijgen. Alle kaarten die zij ontvangt en ontvangen heeft van jullie zijn hartverwarmend voor haar. Wat mooi om te merken dat er zoveel verbondenheid is. Bij Hilde merken we naast verdriet vooral ook dankbaarheid voor alle mooie levensjaren en goede werkperiode.
Ondanks haar gemis, zijn er gelukkig ook nieuwe medewerkers begonnen, waar we heel blij mee zijn. Doktersassistente Elsa Sebens en apothekersassistente Christi Wobbes zijn vaste nieuwe krachten die velen al hebben leren kennen.
Afwezigheid huisarts Marieke Reinders van 21 maart t/m 27 maart
Vanwege een operatie zal huisarts Marieke Reinders van vrijdag 21 t/m donderdag 27 maart afwezig zijn. Dit betekent dat we deze week minder capaciteit voor huisartsenzorg hebben. Huisarts mw. Bandell en onze physician assistant mw. Hofman zullen de zorg deels kunnen opvangen en we kunnen voor spoedvragen ook een beroep doen op huisarts dr. Baaten in Vollenhove. Toch willen we u vragen om consulten voor klachten die al langer bestaan even een week uit te stellen, zodat er minder zorgvragen binnen komen.
Goed om ook nu weer even te wijzen op de website www.thuisarts.nl, maar vooral ook op de functie MINDD (moet ik naar de dokter) in uw Medgemak app. Als u deze app nog niet hebt, kunt u deze installeren als u MijnGezondheid.net bij ons hebt opengezet. Bij ruim 85% inschatting of u naar de dokter moet of dat u met zelfzorgadviezen verder kunt. Het is een begin van wat kunstmatige intelligentie (AI) ons in de huisartsenpraktijk in de toekomst te bieden zal hebben. MINDD is al heel goed wetenschappelijk onderzocht en onderbouwd en daarmee betrouwbaar als vervanging van een mogelijk consult. De huisarts kijkt op een later moment de adviezen van MINDD ook nog na.
Veranderingen in beleid apotheek
Central filling
Misschien hebt u afgelopen weken al eens uw medicatie bij elkaar in een plastic zakje (biologisch afbreekbaar) gekregen zonder een eigen geplakt etiket. In onze apotheek moeten we met de huidige tijd en mogelijkheden mee en vernieuwingen doorvoeren. We zijn bezig met een pilot central filling en dit betekent dat medicatie voor iemand al bij de groothandel bij elkaar gezocht wordt en voorzien wordt van naam en gebruiksetiket. Dit levert voor de assistente tijd op die zij aan andere zorgvragen en medicatiecontrole kan besteden.
Herhaalreceptenlijn alleen voor mensen zonder internet toegang
Veel mensen herhalen hun medicatie via de herhaalreceptenlijn. Dit is jarenlang de beste manier geweest, maar al met al best fout gevoelig en heel bewerkelijk voor de apotheek. Veel efficiëntere manieren zijn herhaalmedicatie aanvragen via de app Medgemak of via de mail: vragen@huisartsenblokzijl.nl, waarbij onze voorkeur gaat naar aanvragen via de app, omdat dit het minst foutgevoelig is en meteen wordt opgepakt door ons systeem. Als u veel medicatie gebruikt, is de herhaalservice ook een mooie optie. Het scheelt u wat ritjes naar de apotheek als alles op elkaar is afgestemd en tegelijk klaar staat.
Ook mag u nog lege doosjes van oude medicatie inleveren in de brievenbus als u medicatie wilt herhalen. De herhaalreceptenlijn willen we alleen nog gebruiken voor mensen die geen toegang tot internet hebben.
Het is spannend in de wereld, maar de dagen worden lichter.
“Zoals de dag uit de nacht treedt, treedt het leven uit de dood, er is liefde die niet sterft” (Toon Hermans)
Een goed voorjaar gewenst en hartelijke groeten van ons hele team!