Meivakantie van 21 april t/m 25 april
Volgende week is het Pasen en de eerste week van de meivakantie is de huisartsenpraktijk gesloten vanwege vakantie. De apotheek is wel open en spreekuur van de praktijk-verpleegkundige gaat wel door. Huisartsenpraktijk Voorpoort neemt voor spoedgevallen waar. Alleen voor problemen die snel beoordeeld moeten worden, kunt u contact opnemen met onze eigen doktersassistente. Zij zal overleggen met de huisarts in Vollenhove of u gezien moet worden. Gezondheidsproblemen die geen spoed betreffen, zullen moeten wachten tot na de vakantie. Dit geldt ook voor vragen via de mail of MijnGezondheid.net.
Goed om te bedenken dat op de website www.thuisarts.nl ook veel informatie te vinden is, maar ook de functie MINDD (moet ik naar de dokter) in uw Medgemak app kan heel behulpzaam zijn. Als u deze app nog niet hebt, kunt u deze installeren als u MijnGezondheid.net bij ons hebt opengezet. Als u naar www.huisartsenblokzijl.nl gaat, kunt u meteen inloggen op de patiënten omgeving. Hier staat ook informatie over MijnGezondheid.net en de Medgemak app. MINDD in de Medgemak app maakt een inschatting of u naar de dokter moet of dat u met zelfzorgadviezen verder kunt. Het is een begin van wat kunstmatige intelligentie (AI) ons in de huisartsenpraktijk in de toekomst te bieden zal hebben. MINDD is al heel goed wetenschappelijk onderzocht en onderbouwd en daarmee betrouwbaar als vervanging van een mogelijk consult. De huisarts kijkt op een later moment de adviezen van MINDD ook nog na. Tijdens vakanties zal dit bij terugkomst zijn.
Meerdere vragen per consult
Het blijft nodig te noemen dat we bij 70% van de consulten meer dan 1 gezondheids-probleem als vraag krijgen, vaak in het kader van “nu ik er toch ben…” Vaak duurt het dan toch wat langer dan gedacht om een tweede vraag goed te behandelen en dit is zowel vervelend voor de huisarts als voor de patiënten die erna komen, want het leidt tot uitloop en dus wachttijd voor degene die erna komt. Voor beoordeling van een gezondheids-probleem op het spreekuur voert de assistente een triage uit. Enerzijds is dit om de mate van “spoed” te beoordelen en anderzijds om in te schatten hoeveel spreekuurtijd er nodig is. Hebt u 2 vragen, dan is het nodig om een dubbel consult aan te vragen. Meer dan 2 vragen kunnen niet in één consult behandeld worden, tenzij ze met elkaar te maken hebben. Hebt u meer vragen: stel de belangrijkste in het consult op het spreekuur en zet andere in een E-consult via MijnGezondheid.net. Thuisarts.nl kan u ook helpen in het oplossen van vragen.
Communicatiegegevens
Zijn uw mailadres en juiste telefoonnummer(s) bij ons bekend? We maken steeds meer gebruik van digitale middelen, bijvoorbeeld bij het maken van verwijzingen. Ook is het handig als we u bereiken kunnen als er uitslagen binnenkomen die snelle actie vereisen. Veranderen uw communicatiegegevens, zou u dan de juiste gegevens willen doorgeven via vragen@huisartsenblokzijl.nl?
Veranderingen in apotheek
Central filling
Misschien hebt u afgelopen weken al eens uw medicatie bij elkaar in een plastic zakje (biologisch afbreekbaar) gekregen zonder een eigen geplakt etiket. In onze apotheek moeten we met de huidige tijd en mogelijkheden mee en vernieuwingen doorvoeren. We zijn bezig met een pilot central filling en dit betekent dat medicatie voor iemand al bij de groothandel bij elkaar gezocht wordt en voorzien wordt van naam en gebruiksetiket. Dit levert voor de assistente tijd op die zij aan andere zorgvragen en medicatiecontrole kan besteden.
Herhaalreceptenlijn alleen voor mensen zonder internet toegang
Veel mensen herhalen hun medicatie via de herhaalreceptenlijn. Dit is jarenlang de beste manier geweest, maar al met al best fout gevoelig en heel bewerkelijk voor de apotheek. Veel efficiëntere manieren zijn herhaalmedicatie aanvragen via MijnGezondheid.net of de app Medgemak of via de mail: vragen@huisartsenblokzijl.nl, Onze voorkeur gaat uit naar aanvragen via MijnGezondheid.net of de app Medgemak, omdat dit het minst foutgevoelig is en meteen wordt opgepakt door ons systeem. De herhaalreceptenlijn willen we alleen nog gebruiken voor ouderen en mensen die geen toegang tot internet hebben. Ook mag u nog lege doosjes van oude medicatie inleveren in de brievenbus als u medicatie wilt herhalen.
Als u veel medicatie gebruikt, is de herhaalservice ook een mooie optie. Het scheelt u wat ritjes naar de apotheek als alles op elkaar is afgestemd en tegelijk klaar staat.
Goede Paasdagen gewenst!